tiistai 19. heinäkuuta 2016

Kuinka pääsin aupairiksi?

Ajattelin kertoa miten pääsin aupairiksi ja millainen prosessi se oli, kun sitä pyydettiin. Nää on siis mun omia kokemuksia ja suosituksia, jotkut suosii toista tapaa ja jotkut tykkää tehä samalla tavalla kun mä. 


Ihan ekaksi etin netistä tietoa eri keinoista päästä aupairiksi, ja hyvien suosituksien kautta löysin Aupairworld-nimisen sivuston (www.aupairworld.com). Se on ilmainen ja ainakin omien kokemuksien mukaan tosi luotettava. Tein sinne profiilin, johon laitoin tärkeimmät tiedot itestäni: nimi, ikä, asuinpaikka, kuva, koulutus, kirje aupair-perheille, yms... Tämän osuuden tein siis varmaan yli vuosi sitten :D Aktiivisesti aloin ettimään perhettä vasta maaliskuussa, koska monissa maissa aupairin täytyy olla täysi-ikäinen! Aluksi mun oli tosi vaikea löytää "sopivaa" perhettä, kun valinnanvaraa oli ihan liikaa. Tuolla sivustolla perheet voi etsiä aupairia ja toisinpäin, ja päivittäin mulle tuli yhteydenottoja perheiltä ympäri maailmaa. Viimein otin itteeni niskasta kiinni ja karsin pois kaikki "huonot" vaihtoehdot: perheet, joissa oli liikaa lapsia, maa ei ollut mulle mieleinen, työajat oli huonot, yms.. Jäljelle jäi muutama perhe, joille laitoinkin sitten vastaviestiä ja kahden perheen kanssa sovittiin Skype-puhelu. Muistan, kuinka mua jännitti ihan kauheasti ennen noita Skypejä, mutta loppujenlopuksi se tilanne ei edes ollut mitenkään pelottava tai jännittävä. Toisen perheen kanssa ajatukset napsahti heti yhteen, ja niinpä sovittiin uusi Skype-aika muutaman päivän päähän. Silloin mukana oli mun lisäks äiti, joka ihan pokkana kysyi perheeltä "Are you criminals?". Ihana äiti, halusi vaan varmistaa etten joudu mihinkään rikollisten käsiin. <3 Tää toinen Skypettely meni myös tosi hyvin, ja niinpä me sovittiin perheen kanssa, että alan etsimään lentoa Italiaan. Tähän saakka aikaa oli kulunut joku pari viikkoa, joten parhaimmissa tapauksissa perheen voi löytää tosi nopeasti! Kannattaa kuitenkin olla tosi tarkkana perheen kanssa, koska valitettavasti niitä huijareitakin löytyy. Yleinen "sääntö" on, että jos profiilissa on siinä kirjeessä mainittu sähköpostiosoite, niin silloin kannattaa suosiolla skipata kyseinen perhe/aupair, koska kysessä saattaa olla huijari. 

Me oltiin tän perheen kanssa aika paljon yhteyksissä ennen mun tännetuloa. Noiden Skypejen jälkeen vaihettiin numeroita, ja viikoittain, välillä jopa päivittäin, vaihdettiin kuulumisia puolin ja toisin. Mun mielestä Whatsapp on tosi kätevä tämmösissä jutuissa, pojat laitteli mulle välillä videoita ja kuvia ja kertoi jo odottavansa mua tänne. 

Eli tiivistetysti:
Hain aupairiksi Aupairworld-sivuston kautta ja mulla kesti n. pari viikkoa löytää perhe. Ennen mun lähtöä oltiin pari kertaa Skypessä ja sen lisäksi juteltiin ahkerasti Whatsapin kautta. Tänne oli jotenkin paljon "helpompi" tulla, kun oltiin juteltu niin paljon etukäteen. 




2 kommenttia:

  1. Paljon oot saanu palkkaa aupairina olemisena? :)Ja kiitti tää oli hyodyllinen !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aupairin palkka riippuu osittain siitä maasta, minne on menossa, koska jokasella maalla on oma ns. minimipalkka. Sit jos perhe haluaa (useimmiten varmaan ei :D) niin ne voi maksaa enemmänkin. Täällä Italiassa toi minimipalkka on 70e ja saan siis sen verran viikossa. Sit sen lisäks tää perhe maksaa mun kaikki syömiset ulkona (jos oon niiden kanssa) ja sit ne osti mulle prepaid-liittymän täks kaheks kuukaudeks. Jee kiva et tästä oli sulle hyötyy!! :)

      Poista