tiistai 5. heinäkuuta 2016

YO-kokeisiin valmistautumista..

Moni olisi varmaan jättänyt välistä aupair-kesän ennen kolmia ylioppilaskirjoituksia, mutta minäpä en! Tiesin jo ennen tänne tuloa, että viimeistään heinäkuussa on aloitettava kirjoituksiin lukeminen. Mä olin vähän ajoissa, sillä aloitin bilsan kertaamisen jo kesäkuun alussa - en nimittäin halunnut heinäkuusta pelkkää lukukuukautta. Toisaalta en ole kajonnut kemiaan vielä ollenkaan.. Ajattelin jättää sen kertaamisen syksyyn, kun kemian asiat oon kuitenkin jo kertaalleen opiskellut. Ne pitää vaan enää palauttaa mieleen.
thumb_IMG_5965_1024
Ennen tänne tuloa pakkasin matkalaukkuun vain enkun ja bilsan abikirjat (en siis ollenkaan kurssikirjoja enkä kemiaa), koska ajattelin pärjääväni niillä ihan hyvin. Ja kyllä mä oon niillä hyvin pärjännytkin! 
thumb_IMG_5969_1024 Enkkua en oo ihan kauheasti vielä lukenut, koska en oo kokenut sitä kovin tarpeelliseksi. Oon reilun kuukauden jo puhunut (ja ajatellut) englanniksi ja lisäksi katsonut kaikki sarjat/elokuvat enkunkielisillä teksteillä. Itse ainakin huomaan jo nyt kehitystä omassa kielitaidossa! Sanavarasto on laajentunut tosi paljon ja enkun puhuminen sekä ymmärtäminen käy paljon nopeampaa. Kyllä mä silti aion lukea kielioppeja ja sanoja tosta abikirjasta, mutta ihan rennolla otteella. Lisäksi aion ehdottomasti hyödyntää erilaisia nettisivuja, missä on hyviä vinkkejä ja neuvoja enkun opiskeluun!
thumb_IMG_5971_1024
Ja sitten se ihana bilsa. Mulla on siis siitäkin vain abikirja ja mun mielestä se on tällä hetkellä ihan riittävä. Oon selaillut sen jo yhden kerran läpi ja nyt aloitin lukemaan sitä toisen kerran - tällä kertaa tosin kunnolla lukusuunnitelman mukaan. Lukemisen lisäksi oon kerennyt jo katsoa pari dokumenttia mm. antibiooteista ja aivoverenvuodosta parantumisesta. Mun mielestä on kiva vaihdella aina välillä opiskelutapaa, ettei tuu kyllästymistä. Just esimerkiks dokumentit tai haastattelut onkin kivaa vaihtelua lukemiseen. 
thumb_IMG_5966_1024
Mää oon oikeestaan ihan yllättynyt siitä, miten paljon mulla on ollut täällä aikaa lukea ja valmistautua kirjotuksiin. Aluksi nimittäin vähän pelkäsin, että mulle tulisi lopussa kamala kiire pysyä lukusuunnitelmassa. Onneks niin ei ole käynyt ja oon pystynyt rennoilla mielin lukemaan ilman kiirettä. Mulla on nyt jotenkin tosi paljon motivaatiota lukemiseen, joten opiskelu on kivaa ja siihen käytän mielellään aikaa. Äitille tiedoksi, että teen mä muutakin kun vain opiskelen, joten älä huoli! <3    

p.s. Kuvat on otettu meidän veneilyreissulta, kun käytiin tommosessa ihanassa saaressa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti